FORSIDE > NYHETER

NYHETER

Nytt dansk supersykehus får intelligent pasientsignalløsning

newspicture

Det nye danske supersykehuset DNV-Gødstrup i Region Midtjylland, blir utstyrt med en avansert løsning for pasientsignal. Løsningen, som leveres av Ascom, støtter sykehusets ambisjon om å skape et tilstedeværende og effektivt miljø med pasienten i sentrum.

Ascom skal levere pasientsignaløsningen til Region Midtjyllands nye supersykehus, DNV-Gødstrup, som skal stå ferdig i 2020. Ordren er en 5-årig rammeavtale med en verdi på mer enn 10 millioner kroner. Den vil gi DNV-Gødstrup en av markedets mest avanserte pasientsignalløsninger. Løsningen er ikke bare tilpasset dagens krav, men også utviklet for å støtte den raske utviklingen i helsesektoren.

Løsningen skal brukes av 2000 medarbeidere og er noe helt annet enn tradisjonelle pasientsignalsystemer med blinkende korridorskjermer og anrop som sendes ut til alle pleierne. Den inneholder applikasjonen Ascom Ward Agent som støtter tildelt pleie og fordeler pasientanrop og pasientalarmer automatisk etter klart definerte planer. Pleiepersonalet mottar kun anrop fra de pasientene de har ansvar for. Det betyr færre avbrytelser for personalet og gir pasientene en mer personlig opplevelse, samtidig som miljøet på avdelingene blir mer behagelig og mindre støyende.

Personalet kan kontinuerlig endre pasientfordelingen i løpet av en vakt, slik at ressursene hele tiden utnyttes optimalt og den dynamiske hverdagen på avdelingene støttes på best mulig måte.

- Vi har gått sterkt inn for å utforme en løsning som kan utvikle seg i tråd med behovene og nye teknologiske muligheter, sier Aage Rask Andersen, administrerende direktør i Ascom Nordic.
Han fortsetter:

- Plattformen er bl.a. klargjort for integrasjon med kliniske systemer, slik at personalet får adgang til alle relevante opplysninger i sin mobile enhet. De trenger derfor ikke å løpe tilbake til datamaskinen på vaktrommet hele tiden.  

Ascom har allerede levert pasientsignalløsninger og mobile enheter til personalet til de fire sykehusene som slås sammen under DNV-Gødstrup, og erfaringene derfra er positive.

- Vi ser frem til et godt og konstruktivt samarbeid med Ascom. Visjonen for det nye sykehuset er at det skal være pasientens sykehus. Gjennom god organisering og valg av riktige teknologiske løsninger vil vi skape et sykehus som er effektivt og kvalitetsbevisst, og som skaper sikre behandlingsforløp med gode opplevelser for pasientene. Ascoms løsninger passer godt inn i denne rammen, sier Michael Hyllegaard, prosjektsjef ved DNV-Gødstrup.

Rammeavtalen inneholder også en fase 2 med en løsning for personsikkerhet og romposisjonering for akuttmottaket og psykiatrien, og en fase 3 med pasientsignal til den nyeste sengeblokken.

DNV-Gødstrup valgte å sette ut prosjektet som en rammeavtale for å sikre sammenheng i alle løsningene, etter hvert som hver av bygningsblokkene blir ferdige. Seks leverandører var forhåndskvalifisert, men det var bare to som valgte å by på prosjektet.

For ytterligere informasjon kontakt:

Jens Sand Andersen, salgsdirektør i Ascom Nordic
T +45 43 29 72 11
E-post